שאלה נפוצה שאנחנו נתקלים בה המון היא כמה תקציב פרסום צריך להשקיע כדי להיות רווחי ולהמשיך לגדול ולהצמיח את העסק. אנחנו כמובן מדברים על השקעה של תקציב פרסום בדיגיטל ולא בפלטפורמות אחרות(טלוויזיה, רדיו, עיתונים וכן הלאה).
למען האמת, צר לנו לאכזב אתכם אך אין תשובה אחת ברורה לשאלה הזו.
זה תלוי בעיקר ב-3 היבטים עיקריים:
- מהו העסק שלכם ומה המוצר/שירות שאותו אתם מוכרים?
- מי הקהל יעד שלכם?
- מה הנכסים הדיגיטליים שיש לכם כיום?
בכל אופן, אנחנו ג'ירפות עקשניות ולכן החלטנו לכתוב מאמר שיתן כמה נקודות וקווים מנחים איך לתכנן את תקציב הפרסום שלכם כדי להוציא ממנו את המירב ולהישאר רווחיים.
זכרו שפרסום בדיגיטל, לפחות הפרסום שבו אנחנו מתמחים הוא פרסום פרפורמנס – ביצועים.
אנחנו צריכים לדעת שאם אנחנו משקיעים סכום Y, אנחנו צריכים להחזיר את ההשקעה בלפחות X2! וX3 וX4 וכן הלאה, הבנתם את הנקודה 😉
מהו העסק שלכם ואיך זה קשור לתקציב פרסום?
האבחנה הראשונה שיש לעשות היא סוג העסק שלכם ובאיזה נישה אתם מתחרים.
יש נישות תחרותיות מאוד כמו תחומי הפיננסיים למשל – שבאופן טבעי עלות הפרסום תהיה גבוהה בגלל שהמון עסקים מתחרים על ה- BID(מכרז) ומעלים אותו באופן קבוע.
ומנגד יש תעשיות פחות תחרותיות בהן עלות הפרסום מההתחלה תהיה זולה יותר כמו כושר למשל..
אתם בטח שואלים את עצמכם – "איך נוכל להעריך את עלות הליד?"
איזה כיף ששאלתם, חיפוש פשוט באינטרנט יביא אתכם למגוון אתרים וספקי לידים שמעלים תמחורים של עלויות ליד מתוך הניסיון והסטטיסטיקה בשוק. כמובן שעלויות ליד זה דבר דינאמי ומשתנה אך זה יכול לשמש כנקודת מוצא מעולה להתחלה.
נקודה נוספת – מה אתם מציעים:
האם אתם מוכרים מוצרים או שירות?
סוג ההצעה שלכם משפיעה באופן מהותי על השווי עסקה שלכם וכך משליך על עלויות הפרסום שלכם.
איך קהל היעד שלכם משפיע על תקציב פרסום?
איזה סוג עסק אתם – B2B או B2C?
איך המתחרים שלכם מפרסמים – בגוגל או פייסבוק? או שניהם? באיזה ווליום הם מפרסמים?
סוג קהל היעד הוא גורם חשוב באפיון כמות ההשקעה בתקציב פרסום, אך לא באופן מהותי מדי כפי שנראה בסוף הפוסט בסטטיסטיקות שנראה לכם.
בנוסף גודל קהל היעד הוא מרכיב מהותי, קהלים רחבים לרוב ידרשו מכם תקציבים גבוהים יותר כדי להגיע לגולשים רלוונטים(לא תמיד) אך לפעמים קהלים מפולחים דווקא יקרים יותר כי החשיפה בפייסבוק יקרה יותר.
בקיצור, אין קסמים ויש לבחון AB טסטינג כדי להבין אילו קהלים חזקים ולבצע אופטימיזציות תוך כדי תנועה.
איך נכסים דיגיטליים משפיעים על תקציב פרסום?
לפני שאנחנו מדברים על השקעה בפרסום חייבים להשקיע בנוכחות הדיגיטלית שלכם.
בין אם מדובר באתר אינטרנט או ערוץ יוטיוב – כל אחד מהנכסים האלו מחייב השקעה נפרדת כדי להפיק ממנו את המירב. לכן אנחנו כוללים בתוך תקציב הפרסום גם עלויות הקמה של נכסים ותחזוק שוטף שלהם(ספקים).
זה חלק אינטגרלי מהצלחה בדיגיטל וחשוב להשקיע שם את התקציב בצורה נכונה!
ללא נוכחות דיגיטלית ראויה אין למה להפנות תנועה בתקציב פרסום כי אף אחד לא ימיר.
מה הג'ירפות חושבות על סוגיית התקציב פרסום?
אנחנו לא מאמינים בכל מני נוסחאות וסיסמאות למיניהן שאומרות: "אם העסק שלך מתחום X ואתה פונה לקהל Y, אתה חייב להשקיע Z% בתקציב פרסום."
אנחנו יודעים להגיד שאין חיה כזו.
תקציב פרסום הוא משהו מאוד דינמי, ומשתנה בהתאם לכל סיטואציה.
קחו דוגמה פשוטה, יש לנו חנות איקומרס שעל כל 1 ש"ח שאנחנו משקיעים אנחנו מרוויחים במכירות 4 ש"ח.
איזה סיבה יש לכם להגביל/לצמצם את תקציב הפרסום שלכם?
כל עוד אתם משקיעים את תקציב הפרסום שלכם בצורה נבונה ויעילה, אל תורידו רגל מהגז – תדביקו את הדוושה לרצפה!
אז מתי כן צריך להגביל/לצמצם את תקציב הפרסום?
כשאתם מזהים שתקציב הפרסום שלכם לא מניב לכם רווחים או שאתם נמצאים ב- Break even ולא מרוויחים או מפסידים כתוצאה מהפרסום, זה סימן שמשהו לא עובד – וצריך לתקן.
לאחר שתתקנו את הבעיה ותחזרו לעלות על הגל ולהוציא ROAS חיובי – תוסיפו עוד תקציב פרסום!
שיווק ופרסום הם מנועי הצמיחה של עסק, וחשוב מאוד להשקיע בהם באופן מיטבי.
אנחנו מקווים שהפקתם ערך מהמאמר, ועזרנו לכם לפתור שאלה שמציקה להמון בעלי עסקים.
אתם רוצים להביא את העסק שלכם לביצועי שיא?
להשקיע את התקציב פרסום שלכם בצורה יעילה, נכונה ורווחית?
הירשמו לניוזלטר שלנו וקבלו מדי שבוע מאמרים איכותיים על שיווק דיגיטלי, פרפורמנס ומכירות!